Wednesday, July 1, 2009

jauh, tapi...

ada menyangka
aku kan bersorak suka
musuh-musuh ku jauh dari lubuk hipokrit
yang punya konco-konco bukan sedikit
menjunjung istilah "teman sejati"
berjimak luar tabii kala khatam aktiviti
beradu lengan otot tersembul
berakal pendek bermulut cabul

mungkin aku suka
jauh mereka menterjemah kurang quota
tapi ada aku kisah
biarlah sampai mengalir darah
maaf takkan sekali diizin mengetuk
rasa jiwa yang lama remuk
diperlaku umpama pembawa sial
makin merapat makin janggal

musuh tetap musuh
status takkan luruh
bijaksana di dunia mengumpul riak
kering pahala mencanang hak
hak apa
hak dipuji menjulang ke syurga
walau masing-masing tahu takkan ke sana
bau kasturi menjauh kepala

nyata tiada beza
melainkan dipisah dari bumi fana
itupun andai mereka sedar
ingatan ku semakin pudar
maaf takkan ku layangkan
sapulah badan dengan losen penyesalan
tiada punca - aku dibuang
walau gah kau tetap usang

ada menyangka
payah untuk ku mencari cahaya
kerana mereka telah jauh, tapi...
darah tetap darah, api tetap api
jarak bukan penentu murni
hati kan lembut seraya memaafi
tidak sekali-kali
mereka memulai, wajar jua mengakhiri

sempurna bukan matlamat
memadai selamat dunia akhirat
walau retak dahi menyembah
laku mengkaca jelas fitrah
bersyukurlah aku sanggup mengenal
walau akhirnya aku ditinggal
sila - nikmatilah sisa hidup yang ada
kemaafan ku milik yang berhak sahaja

No comments: