Tuesday, February 10, 2009

heret ke tengah

dia ada akal
jauh sekali dangkal
niatnya ikhlas
tak minta dibalas
aku hargai bantuan
walau bukan kemahuan
dosa diakah terjadi begini
dia hanya menghulur insani

screw common sense, tanpa berlengah
kau seret dia ke tengah
selama ini kau juga yang kata
kamu akrab berkongsi cerita
tentang hidup, tentang ayahnya
aku juga sama, apa salahnya
kau tahu dia bukan saingan
pernah dia mengangkat tangan

dia juga punya rasa
keadaan memaksa
dia sedar peranannya
dia maklum kedudukannya
tindakannya logik
jauh muslihat magik
walau aku tak menyaran
memang ada kebenaran

tengok aku - pandang sini
jawab - setulus hati nurani
apa dosanya pada mu
kalian tidak pernah ketemu
namun dia tidak berkira
tidak juga banyak bicara
pintanya jangan dicerita lagi
walaupun ku gadai malam dan pagi

kau tak salah
aku yang suka berbalah
positif dipenggal
tak hairanlah kebanyakannya gagal
aku akan diam
memeluk meriam
menjadi bisu
mencemar, membasah murni tisu

No comments: