Monday, January 28, 2008

yes, i'm difficult. do you want fries with that?

sukar benarkah mengenali
kebodohan ku terbentang seluas bumi
perlukah aku iklankan di akhbar
ketidakpekaan ku seliar belukar
mungkin jarak usia dipersalah
mungkin latar berbeza dipersembah
aku yang degil, jahil, semua mustahil
dia pula berilmu, stabil, berketerampil

tak pernah ku selami asal-usulnya
kelemahannya aku terima seada
cinta hatinya ku layan serupa
doa ku mereka rukun bahagia
berderau darah kala dicuriga
gugur jantung dikecam segala
ada baiknya ku diam sahaja
walau sukar bagi ku melupa

ya, aku bersalah
bait kata ku tak pernah indah
kerap kali mengundang marah
pantulan diri ku yang murah
aku bersuara kerana ku kisah
bukan menegak benang yang basah
maafkan aku kita bertelagah
kasar tindakan ku umpama sampah

sukar benarkah mengenali
manusia yang memperlekehkan Ilahi
aku ikhlas menjalin persahabatan
ku sedar musuh ku ketidakmatangan
adakalanya aku lama berdiam
bukan menyandar memintal dendam
tetapi menanam sedikit benci
agar khilaf ku mematang diri

No comments: